Posted by: tankekorset | juli 25, 2007

Jan Hanvold - du er ikke Gud

Jeg hadde egentlig tenkt å la forrige bloggpost stå i flere dager så mange nok fikk kommentert der, men denne saken er så viktig at jeg er nødt til å ta det opp. (men for all del, fortsett gjerne å gi tilbakemeldinger på bloggen min HER, det er interresant å høre hva folk mener)

SÅ til saken. Som sikkert dere alle har fått med seg har prinsesse Märtha Louise startet opp en alternativ skole, Astarte Education, der hun blant annet skal hjelpe mennesker å komme i kontakt med engler.

Bibelen sier at man ikke skal søke engler men Gud, fordi man kan få kontakt med feil type engler om man fokuserer på dem fremfor Jesus. Og derfor har flere profilerte kristne tatt avstand fra det Märtha holder på med. Det synes jeg er på sin plass, når media skal spørre om deres mening.

Men tv-pastor for kanalen Visjon Norge, Jan Hanvold går for langt. ALT for langt. Jeg merket at jeg ble rasende og oppgitt da jeg leste noe av det han hadde sagt i forbindelse med dette:

«Märtha står frem som en representant for Helvete. (…) Hun er på vei til Helvete med sine trolldomskunster», sier Hanvold i programmet.

Jeg har en kort men viktig ting å si:

JAN HANVOLD! DU ER IKKE GUD. Du, som alle oss andre mennesker, har ingen rett til å si hvem som ender hvor. Bare Gud vet dette og ingen andre. Jeg blir skuffet og lei meg over at du som en kristen bror skal si noe sånt. Den setningen du sa der står så fjernt fra meg at det ikke kan beskrives. Jeg vet ikke om jeg skal spy eller grine, eller begge tingene på samme tid. SKJERP DEG!

Kommentarer fra innlegget da det ble publisert første gang:

Knut Stian Olsen

25.jul.2007 kl.18:26

Vel talt Martin :O)

Martin

25.jul.2007 kl.19:13

Takk for det, Knut Stian! Det skulle da bare mangle.

olec

25.jul.2007 kl.21:20

så hva syntes du så om denne kommentaren fra Hanevold:
.
.
“Hun beveger seg nå i en okkult verden, og kommer i kontakt med onde ånder, Satan og falske profeter”
?????

Martin

25.jul.2007 kl.21:36

Til Olec:Det sitatet du kommer med har jeg ingen problemer med. Det er arrogansen til Hanvold jeg synes er forferdelig. Vi kristne skal ikke dømme hvem som skal hvor. Når vi gjør sånt er vi ekstremt arrogante og hovmod er en av de største syndene i Bibelen.

Skien

25.jul.2007 kl.22:17

Takk Martin ;-) Dette er vi veldig enig i !!!

olec

25.jul.2007 kl.22:23

Fint Martin,
hva så om Hanevold ringte prinsessen da, og sa: “Märtha du står frem som en representant for helvete. Du er på vei til helvete med dine trolldomskunster”
Hva syntes du om det da?

Martin

25.jul.2007 kl.22:47

Til Skien: =)
Når jeg først “har” deg her; jeg har svart deg igjen på nettsiden din nå. Er spent på svar tilbake
Til Olec: Jeg ser ikke helt at det skulle vært noen nevneverdig forskjell.hva er poenget ditt?

olec

25.jul.2007 kl.23:51

intet poeng ennå Martin.
Hva vil du si til din future sønn som driver avgudsdyrkelse, og rådfører seg med demoner?

Martin

25.jul.2007 kl.23:58

Til Olec: Jeg ville selvsagt sagt at det var feil av ham å gjøre, og at han ikke aner hva han egentlig holder på med. Men jeg ville ikke sagt at han “var på vei til Helvete” nå..For det første ville det nok hatt lite for seg å si noe slikt rent praktisk, (Han hadde neppe sagt; “Åhh ja om du sier det på den måten ja..ja men da slutter jeg med dette”), og for det andre ville jeg ha påsagt meg en autoritet som kun Gud har. Da ville jeg vært voldsomt arrogant.

olec

26.jul.2007 kl.00:03

Tror du da at “En okkult verden, onde ånder, Satan og falske profeter er en virkelighet i våre dager, og at dette er en reell kraft?

Martin

26.jul.2007 kl.00:31

Til Olec:Ja, det gjør jeg.

Kari87

26.jul.2007 kl.10:07

Folk er jammen meg ikke redd for å ta store ord i munnen.. Skremmende spør du meg.
.
Vi kristne skal selvsagt rettlede hverandre om hva som er rett og galt utifra Bibelen. Det er uhyre viktig. Og advare hvis det en driver med ikke er rett.. Noe som det virker som i dette tilfellet. Vi skal ikke påkalle engeler.. Synes Eivind Sætre svarte bra om dette i Dagen..
.
-> dagen.no/artikkel.asp?Artid=7389
.
Men når noen kommer med utsagn som Jan Hanvold.. Nei.. Off.. Det blir så feil..

Kari87

26.jul.2007 kl.11:20

HELT Off-Topic.. Men jeg må bare spør hva du synes du om total overkjøringen som Viking sørget for i går? hehe.. :P Brann hadde ikke sjangs.. Vet ikke om du følger med på fotballen..? men må bare spør.. Bergensere er desidert de kjekkeste å slå.. :P.. Også er RKB ute nå.. Tror vi tar Gull i år jeg.. ;)

Martin

26.jul.2007 kl.12:11

Til Kari87:Fin artikkel om Sætre der og hva han har å si. Ja, jeg håper Hanvold blir rundere i kantene på feltet og i ettertid ser at han gikk for langt i ordbruken sin. Og når det gjelder fotball: Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Beklager ;P

olec

26.jul.2007 kl.12:12

Hvis jeg da forstår deg rett Martin, så er det ikke innholdet i kommentaren du reagerer på?
Det er innpakningen?

Martin

26.jul.2007 kl.12:19

Til Olec: Da forstår du meg feil.Jeg tror også at Märtha flørter med demoner osv (uten at hun selvsagt er klar over dette selv vel å merke).
Men man har ikke rett til å si til ett eneste menneske, at de er “på vei til Helvete”. Det er
fordømmende og det har ingenting å gjøre med MIN form for kristendom. Derfor tar jeg total avstand fra slike ekstremistiske uttalelser. Gud dømmer, ikke vi. Simple as that.

Kari87

26.jul.2007 kl.12:23

Hehe.. Oki.. Så pass.. Var synd det..
Alltid gøy å erte bergensere med fotballen..
Men hvis de ikke bryr seg så er det liten vits.. ;)

Frode

26.jul.2007 kl.12:26

Jeg støtter faktisk Hanvold 110 prosent. WOW Frode støtter en “estremist”.
Märtha Louise går dessverre djevelen i møte med denne
dritten. Hanevold er ikke Gud, han bare konstaterer fakta. Det Märtha .Louise Driver med her tjener djevelen. Sorry. “Hun beveger seg nå i en okkult verden, og kommer i kontakt med onde ånder, Satan og falske profeter” Amen til det.

Martin

26.jul.2007 kl.12:36

Til Frode: Jeg er enig i at hun tjener Djevelen med denne okkulte virksomheten. Jeg synes også det er trist.
.
Men hvor hun ender skal IKKE vi dømme..DET er poenget mitt og det er der Hanvold har gått for langt. Er du ikke enig i dette?..

Martin

26.jul.2007 kl.12:53

Til Kari87:Det er nok liten vits når det gjelder meg ja. Jeg er nok et “håpløst” tilfelle ;P

Frode

26.jul.2007 kl.12:57

Martin: Hvor havner folk som driver med djevelen’s verk
da?

Kari87

26.jul.2007 kl.13:37

hehe.. Ja hvis du ikke hisser deg opp pga av det er det liten vits.. Enkelte jeg kjenner er omtrent ikke å snakke til etter Brann har tapt.. Hehe.. DA er det morsomt da.. hehe.. :P

Martin

26.jul.2007 kl.14:13

Til Frode: Herlighet…VI skal jo ikke dømme mennesker på den måten..nå merker jeg at jeg blir oppgitt her. Jeg tror selvsagt ikke at dette er noe åndelig sjakktrekk for Märtha, men hverken meg eller deg er i posisjon til å si hvem som ender hvor. Gud ser helheten, han. Og Märtha har fortsatt et langt liv foran seg vil jeg tro. Hun kan komme på bedre tanker osv. Og nok en gang, det er ikke vi som skal dømme hvor folk ender.
.
Det finnes ekstremister som sier: “du leker med trolldom, du ender opp i Helvete”, og dette er ikke vesensforskjellig fra det å si “du praktiserer homofili, du ender i Helvete”…Den arrogansen mennesker som sier slike ting, utstråler, gjør at jeg blir ufattelig frustrert. Ser du ikke dette selv, Frode?
.
..Det er samme type firkantethet som jeg
mener vi kristne må kjempe mot. Det er flott og fint å si til Märtha at “det du gjør her er galt”, men å si at “du kommer til Helvete pga dette”, er hovmodig (hovmod er den største synden i Bibelen..det var den første synden som Satan selv holdt på med mot Gud).
.
For utenforstående må det forresten virke ironisk at “konservative” meg og “liberale” deg har de meningene vi har om akkurat dette emnet..

olec

26.jul.2007 kl.14:22

Først, tror jeg ikke du finner noe bibelsk belegg for å hevde at hovmod er den største synden. Ei heller er jeg sikker på om det var den første (men det er sikkert et definisjonsspørsmål, siden Lucifer ville være som Gud kan det vel også være misunnelse, grådighet, osvosv.)
uansett så undres jeg.
Er Hanevolds uttalelse usann?

Martin

26.jul.2007 kl.14:34

Til Olec: Jeg har ihverfall lest at det er en av de største, men du har helt rett..dette blir jo et definisjonsspørsmål og det går jo ikke an å si at kun hovmod var årsaken til Lucifers svik mot Gud. Men poenget er at hovmod/arroganse er noe av det verste som finnes.
.
Om Hanvolds uttalelse er usann? Om du referer til utsagnet «Hun er på vei til Helvte», så svarer jeg: Hva vet jeg om det? Hva vet du om det?..Gud vet.
.
Om vi vet at det hun holder på med er galt?..Ja, helt klart. For det blir en dyrkelse av engler som Bibelen advarer mot. Det er klart at engler kan hjelpe oss, men dette er engler Gud sender til oss fordi VI KOMMER TIL HAM. Det er jo selve nøkkelen: Søk Gud så skal alt det andre komme. Märtha følger helt klart ikke denne regelen og derfor kan man med frimodighet si at det hun gjør er feil. Men det rettferdiggjør ikke en uhyrlig påstand om at hun skal ende hverken her eller der. Det bestemmer rett og slett ikke Hanvold, eller meg, eller deg eller Frode.
.
Forstår ikke at dette skal være noe man trenger å diskutere engang.

olec

26.jul.2007 kl.14:49

Så hvis jeg f.eks. fremmer følgende påstand:
.
.
“Alle som ikke er frelste er på vei til helvete”
.
Er den påstanden sann eller usann?

Martin

26.jul.2007 kl.15:08

Til Olec: Det mener jeg er en sann påstand, men den kan i høyeste grad tolkes på mange måter..

Frode

26.jul.2007 kl.15:27

Martin: Det er ironisk…… At du ikke ser at jeg har et poeng ;-)

Martin

26.jul.2007 kl.15:46

Til Frode:Nei, vi skal ikke dømme. Jeg synes det er trist at du ikke ser dette, Frode. Det er så basic. Bibelen selv sier at vi ikke har lov å dømme hvor folk ender men kun Gud selv. Men allikevel sier både du og Olec at det er greit å si at “den og den skal til Helvete”…Jeg forstår ikke at det går an. Spesielt ikke i ditt tilfelle siden du klart og tydelig kaller deg liberal.
.
Dette bekrefter jo bare min påstand om at disse begrepene (”konservativ” og “liberal”) bare begrenser og forenkler..
.
Jeg hadde løyet hvis jeg hadde sagt at jeg ikke var oppgitt nå altså..men men

olec

26.jul.2007 kl.15:50

” Olec at det er greit å si at “den og den skal til Helvete”
.
.
Hvor sier jeg dette?

Martin

26.jul.2007 kl.16:00

Til Olec:Det virker som du forsvarte hanvolds utsagn om at “Märtha er på vei til Helvete”..om jeg har misforstått dette blir jeg veldig glad, og ber selvsagt om beklagelse.

olec

26.jul.2007 kl.16:08

nåja, strengt tatt har jeg forsøkt å finne ut hvorfor du mener det Hanevold har sagt er så galt, og hvorfor du reagerer som du gjør.
Vi kan lese Hvor
trollmenn (og kvinner) havner til slutt. Dette forteller bibelen oss veldig klart.
Jeg forsøker rett og slett finne ut av (fordi det nok ikke er så tydelig som du vil) hva som gjør deg opprørt.
Er det ordlyden?
.
Er det innholdet?
.
Er det at du oppfatter det som dom?
.
Hva jeg mener om saken har jeg tilgode å fortelle, men det skal jeg nok..

Frode

26.jul.2007 kl.16:54

Martin: Hvorfor skal du bestemme hva en liberal skal tro? Jeg er liberal, myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye mer liberal en for eksempel deg eller olec. Foresten tror eg ikke på helvete, så hvordan i helvete kan du si at jeg sier at Martha kommer dit? Du får skjerpe deg Martin, det er stygt å legge ord i munnen på folk. Det eneste jeg sier er at jeg støtter Hanevold RETT til å skrive det han gjør, særlig da har en del gode poenger. Det Martha driver med er ikke kristent, derfor er det det motsatte, og en vær idiot vet hva det motsatte av Gud er. Det jeg er oppgitt over er at folk som deg Martin ikke kan lese det jeg tror, istedenfor å si “Frode tror at”. Det blir jeg oppgitt av.

Martin

26.jul.2007 kl.19:32

Til Olec:Gud ser helheten. Jeg har problemer med å tolke Bibelen på en slik ekstrem måte. Gud ser helheten og det er opp til å han å bestemme. Jeg oppfatter det som en dom over Märtha Louise ja, og det mener jeg at Hanvold ikke er berettiget til å komme med.
Til Frode:På dette området synes jeg at du er ultrakonservativ, men for all del, Frode, det må være lov å være uenig. Du trenger ikke å banne til meg av den grunn. Jeg bestemmer heldigvis ikke over hva andre mener, for det ønsker jeg heller ikke. Men allikevel må jeg få lov å bli oppgitt. Jeg synes det er veldig ekstremt å insinuere hvor mennesker kommer til å havne, uansett hva gale de holder på med..du tror ikke på Helvete, nei nei..da blir jo saken en annen. Dette blir, som Olec, peker på, igjen et definisjonsspørsmål..men hvis du utelukker enhver form for Helvete, hvordan kan du være åpen for at det er en himmel da? Jeg spør fordi jeg er nysjerrig.

olec

26.jul.2007 kl.20:48

“Jeg har problemer med å tolke Bibelen på en slik ekstrem måte”
.
.
Ekstrem altså? Jesus var ekstrem.
.
Budskapet er ekstremt.
.
“kom til meg alle dere som har tungt å bære, så skal jeg gi dere hvile”
.
Ekstremt.
.
Alt dere ber om i mitt navn skal dere få!!!
.
Ekstremt
.
Der hvor to eller flere samles i mitt navn, er jeg.
.
Ekstremt
.
En hver som tror på meg skal ha evig liv
.
Super ekstremt
Jeg veit ikke jeg Martin. Jeg tror ikke jeg ville luket ut så mye altså.
Rent personlig syntes jeg kanskje at Hanevold kunne pakket sannheten litt penere inn, dog må vi også huske at Märtha høyst sansynlig drar med seg en haug med småjenter og wannebe prinsesser på dette.
Da er det viktig å si ifra.
KLART.
Jeg er enig med Hanevold, dog ikke i ordvalget.

Frode

26.jul.2007 kl.20:58

Olec: Amen min bror.
Martin: Hva er ekstremt med å fortelle sannheten? Helvete er et IKKE bibelsk ord. Det står Hades i grunnteksten. Hades var en søppelplass utenfor Jerusalem. Slik jeg da tolker bibelen kaster Gud folk da på en søppelplass utenfor seg selv. Et sted hor ting blir tilintetgjort. Vi blir utenfor Gud, altså man slutter å eksistere.

Martin

26.jul.2007 kl.21:10

Vel, ingen mennesker har myndighet til å si til et annet at det kommer til å slutte å eksistere.
.
Det kalles hovmod uansett hva dere kaller det.
Selvsagt ender man enten i Hades (uansett hva det går ut på) eller i Himmelen (altså evigheten), men VI skal ikke dømme hvem som havner hvor. Det står jeg for og så får vi enes om å være uenige.

olec

26.jul.2007 kl.21:40

Hovmod er det nok ikke skjønner du.
Jeg skjønner hvor du vil, men hva vil du si til guttungen som klatrer i treet over stupet?
.
Eller hva med fyren som kjører bil i fylla?
.
Eller når legen sier: Slutter du ikke med å røyke så dør du!!!
.
Dom eller konstantering av fakta?

Laila

27.jul.2007 kl.02:00

Er poenget ditt, Martin, at Hanvold burde nøye seg med å TENKE det, men ikke SI det høyt (at hun er på vei til helvete)?
Eller mener du at han ikke burde tenke det engang?
.
Jeg bare lurer på hvornår du ser for deg at denne “dømmingen” skjer, liksom (i ytringen, eller allerede idet tanken tenkes)?

Martin

27.jul.2007 kl.08:06

Til Laila:Allerede idet tanken tenkes.

olec

27.jul.2007 kl.11:49

Forøvrig kan man lese i dagens aviser at Märtha har reist til Bloksberg.
.
Og da tenker jeg
.
Selvfølgelig har hun det.

Martin

27.jul.2007 kl.12:29

Til Olec: Hehe…ouff der slapp du galgenhumoren min frem, Olec. Men jeg synes det er trist at kristne skal tenke sånn.
Mange vil nok mene at jeg også er ekstrem fordi jeg tror på mange ting i Bibelen som du selv sier, Olec. Men jeg vil ikke være en av de som forteller hvem som ender hvor. Jeg har nemlig ikke kontroll over sånt.

Laila

27.jul.2007 kl.12:52

Hanvold er ikke den som skal dømme slikt, nei. Var han det, så ville det gått troll i ord idet han sa det, og Märtha ville være fortapt. Men siden han ikke har den makten i det hele tatt, hva er da så farlig med at han sier sånt? Det har jo ingen betydning for noe (eller har det)?

Laila

27.jul.2007 kl.12:57

Æsj, jeg mente “idet han TENKTE det”. Hvis han hadde den makten, så ville det gått troll i ord idet han tenkte det. Men den makten har han jo ikke.

Martin

27.jul.2007 kl.13:02

Til Laila: Vel, om ordene i seg selv har påvirkning på åndeverdenen er en diskusjon for seg selv. Noe entydig svar har jeg ikke på det punktet.
.
Men sakens kjerne er at det er trist at noen kristne skal være så firkantet i forhold til hvem som ender hvor. Vi kan ikke vite sånt, og vi burde ha nok med oss selv. Hanvold kan likegodt selv ende på feil sted eller i feil tilstand (om man ser på helvete mer som enn tilstand enn et sted, og det er forsåvidt ikke så grufullt viktig. Poenget er at det er BAD), men det er ikke noe jeg eller paven eller Hanvold vet.
.
Det er også problematisk i forhold til det å vinne flere for Jesus. Da hjelper det lite med sånne utspill..selvsagt må vi kristne av og til si ting som ikke akkurat er populistisk, men dette er ikke kristent sagt. Bibelen er svært tydelig på at bare Gud kan dømme, og ikke vi. Hanvold setter seg tydeligvis over Gud. Men kanskje han angrer på det han sa nå etter å ha tenkt seg om. Det håper jeg..

Martin

27.jul.2007 kl.13:04

Til Laila: Men bare så det er sagt: jeg tror selvsagt ikke at Märtha kommer til H*lvete fordi Hanvold har sagt eller tenkt det! =P
.
Så mektig er ikke han eller noe annet menneske. Valgfrihet er jo faktisk helt essensielt i Bibelen.

Laila

27.jul.2007 kl.15:01

Sitat (Martin):
«Vi kan ikke vite sånt, og vi burde ha nok med oss selv.»
.
Kremt, vennligst omformulér til: “Jeg tror ikke noen kan vite sånt, og …”.
.
Hanvold tror tydeligvis tvert om - at man (noen?) KAN vite det. Og det mener jeg strengt tatt må få lov å være hans sak, akkurat som det er din sak hva du (ikke) tror.
.
Eller har du en helt spesiell forutsetning til å dømme rett ang. hva folk kan eller ikke kan vite om slike ting?
;o)
Håper ikke jeg provoserer nå, for det er ikke meningen. Vil egentlig bare presentere noen vinklinger fra en litt annerledestenkende (les: meg :o)

Martin

28.jul.2007 kl.11:58

Til Laila: Hehe, fair enough. Du er flink å få frem nye sider ved saken, og for det beundrer jeg deg ;) Jeg TROR STERKT på Hanvold tar så inn i granskauen feil at det er flaut. Var det bedre? =P

Laila

28.jul.2007 kl.13:50

Jo… Gitt at du ikke har noen spesiell forutsetning til å dømme rett ang. hva man (ikke) kan vite om sånt, så er det vel sånn det bør sies.
.
Skulle gjerne bedt Hanvold om å vennligst omformulere seg også, jeg. Men da spørs det om han hadde nektet, for heller å påberope seg å ha en helt spesiell forutsetning til å vite sånt noe.
.
I så fall hadde jeg nok felt følgende dom i mine tanker: “Hanvold er ikke så klok som Martin.”

Martin

28.jul.2007 kl.15:53

Til Laila:=)

olec

30.jul.2007 kl.21:33

Anbefales på det sterkeste, og er skikkelig relevant til diskusjonen
www.youtube.com/watch?v=uuabITeO4l8
(bytt ut America med Norge!!!

olec

04.aug.2007 kl.21:34

Responses

Heisann!
Dere er jo ikke så mye bedre da, når dere snakker dritt om Jan hanvold! Hva med å velsigne og be for ham?

Jeg kjenner ham personlig, og han er skikkelig god hjertet person. Han fins ikke religiøs og han er jo skikkelig snill. Husk også at han har det tøft og vanskelig i den posisjonen han er i. Tenk deg selv om dere skulle hatt den stillingen?!

Det er ikke snakk om at vis du gir penger så blir du mer velsignet og vis du ikke gir så er blir du ikke velsignet. Men han snakker om kraften i det å gi. Han gir masse selv og har erfart det. Det handler ikke om å gi penger men om å gi i det hele tatt. Det står om i bibelen om en glad giver ;)

Folkens! Gud er tilstede på møtene. Gud har en plan for Visjon Norge! Dere har jo lært at når dere skal spise fisk så tar dere ut beina. Slik er det med Guds menn også. Smak alt, ta vare på det gode.

Han sier ikke at Martha skal til Helvete. Men i de tingene henne gjør nå er jo på feil side for å si det sånn. Det står om i bibelen at Satan gjør om til en lyses engel! Satan er jo vakker, han er ikke rød med horn og høy-gaffel. Han var jo en engel!
Jeg kan jo si det at vis jeg møter en fyr som ikke vil ha noe med Jesus og Gud å gjøre, så vet jeg jo ut i fra bibelen at han kommer til fortapelsen. MEN, han kan bli frelst underveis i livet. Det vil si: Jan sier ikke at Martha er dømt til helvete, men er på vei..skjønner dere?

Er litt provoserende all dritten mot Jan og ellers alle andre kristne som burde gjort sånn eller sånn! Gjør noe selv og kjenn hvordan det er! Kristen Norge i seg selv er jo nærmest bare rot og krangling. Men jeg ber for dem og velsigner dem. Jeg tror at Jesus i oss vil forandre oss jo mer vi ser på ham. “vi går fra herlighet til herlighet”

Amen!

Fredric

Til Fredric: I det Hanvold sier “er på vei til Helvete”, så dømmer han et menneske. Han ser stykkevis og delt. Han har ingen rett til å dømme hvem som ender hvor, eller er “på vei” hit eller dit. Jeg er enig med ham i at det Martha gjør er helt galt. Jeg synes det er bra at han kritiserer henne for at hun flørter med okkultisme. Men i det han sier at hun er “på vei til helvete”, så påberoper han seg å vite noe som han ikke har mulighet for å vite. Det er voldsomt hovmodig det han sa.

Det er betryggende å lese at han er en godhjertet person :) Allikevel synes jeg kritikken er på sin plass fra meg, for det han helt konkret sa. Dette har ikke noe å gjøre med ham som person, for jeg kjenner ham ikke.

Jo, men så må du også tenke på det at det står jo i bibelen at de som ikke tror på Guds sønn skal gå fortapt og det kan man ikke se bort ifra!
Så da er det veldig lett og si at martha vil gå til fortapelse når hun driver med dette. Det er jo tross alt feil side.

Til Fredric: Nei, men står det ikke også at de som ikke tror skal bli dømt etter sin egen samvittighet? Eller hjerter.

Og hvem vet, kanskje enkelte tar i mot Jesus ETTER døden. Altså i en eventuell mellomfase mellom dette livet og evigheten. Hvem er vi til å ha så bastante meninger om disse tingene? Det er mye vi ikke vet. Det er mye Bibelen ikke nevner.

Jaja, God jul sier jeg da :P

Til Fredric: Oppfordrer deg til å lese gjennom det jeg skrev en gang til og tenke over det. Du kan umulig ha forstått det jeg skrev..(?)

Jeg er selvsagt ikke mot misjon, men at jeg aksepterer at Bibelen ikke snakker om alle ting, og at det er ting vi ikke vet.

Det understreker også det gode gamle kristne poenget: Vi vanlige dødelige har ikke retten til å dømme.

Leave a response

Your response:

Kategorier