Posted by: tankekorset | juli 11, 2007

Kåre Willoch (H) vil belønne unge mødre

- Dagens fødselspolitikk er abortfremkallende. Man kan ikke forsvare et system som gjør at unge kvinner ikke har råd til å få barn. De som får barn gjør samfunnet en kjempetjeneste. Derfor burde det ikke straffes økonomisk å få barn for dem som ikke har fast jobb, sier Høyre-veteran Kåre Willoch.

Han mener at arbeidsløse og studerende kvinner under 30 år, burde får 254.000 kroner i fødselspenger, istedenfor de skarve 33.584 som de får idag.

Som både Bjørg Tørresdal (KrF) og den ledende abortforskeren Anne Eskild sier i intervjuet jeg gjorde med dem i Dagen, så tar veldig mange unge kvinner i dag abort av økonomiske årsaker, og det er fullstendig uholdbart! Og som Kari Kjos i Frp sier: “Barn skal være like mye verdt uansett hvor mye foreldrene tjener”.

Derfor er jeg enig i utspillet til Willoch. Her må noe gjøres.

Kommentarer til innlegget da det ble publisert på første bloggen min:

Nicolas

11.jul.2007 kl.15:30

Må si jeg er litt engstelig for om ikke en del kvinner kan bli verpehøner om man skal kunne gå opp i lønn av å få barn. Og da spesielt kvinner i lavere sosiale lag, samt innvandrerkvinner.
.
Det som må gjelde som prinsipp er at man ikke skal gå ned i lønn, dvs at du får omtrent like mye i støtte som du tjente ifjor. Hvis ikke lar karrierekvinner være å få barn.
.
Det er dessuten ingen som trenger å ta abort pga økonomi. De tar abort fordi de ikke klarte å bruke prevensjonen sin riktig og får et barn som ikke er planlagt.

Kari87

11.jul.2007 kl.19:32

Helt enig at her bør noe gjøres.. I intervjuet stod det at
halvparten av kvinner under 25 år velger å tar abort.. Og det er jo helt sykt.. Det som kan gjøre her, for å forebygge det, må gjøres..
Jeg jobber på sentralbordet på sykehuset i sommer, og vi får flere telefoner fra jenter (rundt min alder) som skal ta/har tatt abort.. Og jeg synes det er like trist hver gang.
Og kjenner selv noen son har tatt abort.. Og det er jammen meg ikke lett for dem. Ingen tvil om at mer støtte/tilrettelegging fra samfunnet sin side ville gjort det lettere..

Martin

12.jul.2007 kl.11:10

Til Nicolas: Du har utvilsomt et godt poeng, men om jeg skal komme med en sammenligning: Hva er verst? Å undertrykke kvinner eller å ta livet av små barn? Nå setter jeg det selvsagt veldig på spissen og selv er jeg jo sterkt imot begge delene. Poenget mitt er at jeg synes vi må bekjempe kvinneundertrykking på andre måter. Når det gjelder abort og økonomi..selvsagt har du rett i at hovedårsaken er at de ikke brukte prevensjon eller gjorde en feil osv, men jeg synes ikke dettte holder som argument for abort jeg. Dette skulle de faktisk ha tenkt på før de hadde sex. Og jeg tror helt oppriktig at mange jenter VIL beholde barnet når de blir gravid, men de har ikke ressurser til å ta seg av barnet, både psykisk men også økonomisk. Om Willochs forslag går igjennom får de i det minste den økonomiske biten mer på plass..og så burde vi ha andre hjelpetiltak i tillegg som kan hjelpe dem på andre plan. Jeg tror at det finnes mange flere kvinner og jenter enn vi tror som i lang tid sliter med depresjon (eller med mellomrom) fordi de har tatt abort.
Til Kari87:Helt enig. Det er jo klart at også spontanaborter skjer som jenter ikke ønsker, men dette blir jo isåfall ikke et bevisst valg for dem. Men jeg tror det er tøft ofte uansett. Helt klart. Og vi burde ha en anti-abort politikk, ikke en pro-abort som det ser ut til at vi i alt for stor grad har i dag. Det lille barnet inni magen burde også få ha rettigheter og ikke avfeies så lett fordi noen gjorde en glipp osv..

per arne

12.jul.2007 kl.11:35

Hvorfor sånn fokus på abort. Om livet starter i befruktningsøyeblikket er vel kampen mot enkelte prevensjonsformer viktigere med hensyn til skadeomfanget.

Martin

12.jul.2007 kl.18:01

Til Per Arne: Etter mitt syn er det ikke snakk om enten/eller men både/og.

Nicolas

13.jul.2007 kl.11:29

“Jeg tror at det finnes mange flere kvinner og jenter enn vi tror som i lang tid sliter med depresjon (eller med mellomrom) fordi de har tatt abort.”
.
Og jeg tror at det faktisk var romvesner som landet i Roswell i 1948.
.
Å slenge ut ubegrunnede påstander som det der er vanlig for abortdebatten. Men puh-leaze hold deg til det du klarer dra frem statistikk på Martin… :/

Martin

13.jul.2007 kl.11:34

Til Nicolas: Ja, her har du begrunnelser. Værsgo ;P www.forskning.no/Artikler/2005/desember/1134394089.67

Minneapolise

16.jul.2007 kl.18:37

Jeg har ingen statistikk aa vise til, men kjenner og vet om mange som har tatt abort (aner ikke hvorfor, men folk har det med aa aapne seg for meg, jeg vet mye rart om folk jeg ikke kjenner i det hele tatt).
Mitt inntrykk er at hvordan jenter foeler seg etter aa ha tatt abort har mer med folk rundt dem aa gjoere enn selve hendelsen. Jenter som er liberale og tenker selv tar abort og blir ferdig med det, ingen traumer der. De som har problemer med det er oftest de som har konservative holdninger rundt seg, som foeler at de gjoer det som er rett for seg, men samtidig noe som er galt i samfunnet. Det er lett aa faa skyldfoelelse naar det finnes folk der ute som ville sett paa deg som en morder om de visste hva du hadde gjort. Sarlig om man er religioes og blir fortalt at man gjoer noe galt i Gud’s oyne.
Jeg synes det er unoedvendig av abortmotstandere aa bruke et fakta de er med paa aa foraarsake som argument.

Martin

24.jul.2007 kl.09:30

Til Minneapolise: Du burde vise til statistikk..

Leave a response

Your response:

Kategorier