Posted by: tankekorset | januar 1, 2006

Moe mobbet vekk fra Askøy kirke

Kristne ledere i menighetsrådet på Askøy, har nå klart å mobbe vekk Kapellan Trond Egil Moe ifra Askøy kirke. Presten ble rost både av ungdommene og av biskopen, men han ble mislikt av lederne, fordi han tok imot homofile og rusmisbrukere i kirken. Dette fant ikke lederne seg i, fordi de mente at disse gruppene tok plassene til såkalte “rettmessige” kirkegjengere. Olav Hauken satt tidligere som leder i menighetsrådet. Han var den eneste som sto opp for Moe, noe som førte til at Hauken valgte å gå av, for han var lei all kranglingen.

Det er stor forskjell på å mene hva som er moralsk riktig og å tråkke på andre fordi de ikke følger det opp.
Det er det lederne i Askøy menighetsråd har gjort i denne sak, og jeg skammer meg over å vite at det finnes så arrogante folk i et menighetsråd. En del av det å være kristen burde jo være det å ta imot alle med åpne armer, uansett hvor forskjellig man er. Det å si ifra til mennesker at de ikke burde utføre homoseksuelle handlinger, eller å ta stoff, eller andre synder de foretar seg, er ikke det samme som å stenge dem ute fra kirken. Askøy menighetsråd burde skamme seg i høyeste grad.

Moe skal nå bli overført til Fyllingsdalen kirke, ikke så langt ifra min inngangsdør med andre ord. Jeg ønsker han hjertelig velkommen til sin nye menighet!

(EDIT: Ordbruken i innlegget har blitt endret noe.)

Kommentarer fra innlegget på den gamle bloggen min:

Knut Stian Olsen

01.jan.2006 kl.23:45

Jeg er så enig med deg som det er mulig å bli. Askøy viser her at deres meighet kun er til for de “vellykkede” og “normale” i Askøy, mens de andre bare har å holde seg langt unna. Det er vel ikke dette som er meningen med den kristne tro så vidt jeg husker…Lykkeønskninger er herved avsendt til Trond Egil Moe

jan åge torp fan club

02.jan.2006 kl.00:30

Så enig, så enig…. Kirken er for alle. Imidlertid vil jeg presisere at mennesker som lever veldig avvikende fra kirkens verdigrunnlag ikke passer som prester, pastorer eller ledere i kirken. Det er stor forskjell på å gå i kirken og lede den.Jesus var med de som ingen andre ville være med. Men ingen av disiplene hans, som skulle spre det gode budskap til hele verden, var homofile, levde i hor eller umoralsk. Dumme var de til tider, men de hadde respekt for skriften og Jesus, og var villig til å legge ned sine liv.

Mathias Reither

02.jan.2006 kl.12:06

Martin! Les denne artikkelen: www.bt.no/utenriks/article232302.ece?click=C1SJOKKERENDE!

Mina

02.jan.2006 kl.12:26

Huff. Det er slike ting som sette kirka pg kristendom i et veldig dårlig lys. Sjøl kan jeg ikke skjønne at homofili skal være synd, men det er nå så. Kristendom bygger på at alle er like mye verdt for Gud. Der gikk Jesus, som jan åge torp fan club skrev, foran med et godt eksempel. Han tok seg av horer, spedalske og tollere, sjøl om ingen andre ville være med de.All støtte til Moe!

Martin

02.jan.2006 kl.12:29

Til Mathias: Leste artikkelen og jeg kan bare beskrive det med ett eneste ord: Patetisk!
Sykt provoserende at enkelte kan misbruke sine stillinger på den måten. Skjønner ikke at de kan leve med seg selv.Større synd skal du lete lenge etter!

Martin

02.jan.2006 kl.12:33

Til Mina: Homofili og kristendom har jo vært et kontroversielt tema i det siste, nettopp fordi søkelyset har vært på å innføre kjønnsnøytralt ekteskap. Og alle - ikke bare kristne- har ikke vært så glad for dette.Jeg skal komme tilbake til temaet homofili og kristendom senere. Det er mer komplisert enn mange vil ha det til.Og ja, Jesus var det beste eksempel. Og det er han vi kristne burde følge og bli så lik som mulig. Derfor er det tragisk at vi har slike hyklere som de som tydeligvis sitter i Askøy Menighetsråd.

Mathias Reither

02.jan.2006 kl.13:27

Martin! Helt enig. Derfor er jeg noe skeptisk til slike kristelig hjelpeorganisasjoner eller hjelpetiltak, da det ofte blir mer misjon, enn humanitærhjelp. Men jeg benekter ikke at mange organisasjoner gjør en utmerket innsats for å hjelpe de meste trengende i verden, som f.eks. Kirkens Nødhjelp.

Trond

03.jan.2006 kl.02:19

ja Askøy menighetsråd er vel ikke det eneste. Syntes da personer her Envald Flåten med venner kan gå under denne betgnelsen.
Ja Martin nå er jeg endelig på nett igjen.hehehe

Martin

03.jan.2006 kl.13:33

Til Trond: Skjønner at det virker sånn, men jeg er sikker på at homofile og lesbiske hadde blitt velkommen i Levende Ord. Det håper jeg i det minste. De hadde ihvertfall blitt tatt like godt imot som alle andre der jeg går- Kristkirken. Og det er en frimenighet med ganske likt syn til Levende Ord.

Trond

03.jan.2006 kl.13:41

Tviler jeg heller på martin. Hvorfor skulle mennesker der deres kjærlighets liv blir sammenlignet med dyresex ønske å ha noe med levende ord å gjøre.

Hippie Chillotte

03.jan.2006 kl.18:16

kossen vett vi at jesus ikkje har kommt tebake endå? om en fyr hadde prøvt å utgi seg for å ver han, hadde han nok blitt fanga, avhørt, torturert… fått alt utenom oppmerksomhet fra allmenheten.. kossen kan vi virkelig ver så egoistisk grusomme….?
e d håp for menneskene el blir alt bare verre..?
steriliser deg før d e for seint!

Martin

03.jan.2006 kl.20:52

Til Trond: Det finnes jo kristne som er homofile og lesbiske. Man må jo huske på at vi er alle syndere. Ingen er bedre enn andre.Til Hippie Chillotte: Når Jesus kommer tilbake er det nok ingen som vil klare å fange han å torturene han, enn hvor mye de vil

Trond

04.jan.2006 kl.01:27

Jo det kan du banne på de ville det. jesus sitt budskap hadde ikke passet inn med de illtollerante synmet til en del såkalte kristne.

Mette

05.jan.2006 kl.11:45

Det er så vanvittig latterlig og provoserende med ledere som mobber medlemmer ut av en kirke, organisasjon, bedrift etc. Jeg har fått med meg at kirken ikke liker homofile, men hva har de imot rus misbrukere?Martin: Tar du penger for annonsene på bloggen din?

Martin

05.jan.2006 kl.11:56

Til Mette: Penger og penger, Fru Blom. Tenk at du kan si at kirken ikke liker homofile! Det er ikke tilfelle. Å si at homofilie er en synd,er ikke det samme som å nekte homofile i gå i kirken! Det er galskap og dette er et tilfelle helt utenom det vanlige.Askøy er kjent for å være pietistiske og voldsomt konservative.Da kan beklageligvis slike ting bli resultatet.Tydeligvis

Mette

05.jan.2006 kl.17:54

Hvis ikke de liker homofile, hvorfor vil de ikke at homofile skal ha like rettigheter som Hetrofile da? Ja, jeg vet ekteskap skal være mellom man og kvinne. Men homofile blir ikke favorisert med tanke på bibelens mening om helvette: (fyll, hor) og sodomi!Men hva mener du med: “Penger og penger, Fru Blom” Enten får du penger for det, eller så gjør du det ikke. Jeg syntes det var en bra ide med reklame på bloggen! Du får penger for å blogge!!!

Martin

05.jan.2006 kl.17:59

Til Mette: Du må huske på det at det er ikke bare homofili som blir sett på som en synd. Det er svært mye. Gud er som sagt en som tilgir og også en som kan forandre vårt sinn. Så homofile kan komme til ham. Det er opp til dem.Nei jeg får ikke penger for reklamene. Bortsett fra den med directmedia.Der får jeg en krone for hver som jeg verver. og når beløpet på “Kontoen” min kommer opp til 300 kan jeg få utbetalt. Er vel unødvendig å si at slikt tar sin tid. Så om jeg faktisk tjener noe på det gjenstår å se.

terje

29.okt.2006 kl.01:18

homofili står skrevet utrykkelig i min bibe,l.men jeg har ingen ting imot andre livstiler for jesus kafor jesus kan ordne alt .jeg har vet misbruker i 23 år så bety at jesus klarer det som ingen andre klarer

hallaien

21.nov.2006 kl.19:08

Jesus gikk på vannet, homofile tar hverandres bak hver dag. Dette er jo hverdagslig. Kirken på Askøy er toppen, med masse greie folk!

Leave a response

Your response:

Kategorier